Voda v krajině aneb pokračování bádání – tentokrát lomu a kyselky
Naši badatelé a žáci 2. ročníku během výukového programu 23. 5. již ve škole dostali první úkol – obrázkové bingo. Cestou ke kyselce pozorovali nejenom, co kde roste, ale hlavně způsoby zadržování vody v obci a krajině – vodní zdroje, nádrže, řeku Olšavu, studnu, potůček, zelenou střechu na domku jednoho z badatelů. U kyselky se rozdělili do tří pracovních týmů s různými rolemi a zamýšleli se nad tím, co všechno ví o místní kyselce a lomu. Spoustu dalších informací získali během následující únikové hry. Každá skupina měla jinou barvu krepových fáborků, které jim ukazovaly cestu k lomu, a také skrývaly smotané úkoly. Zamýšleli se znovu nad významem mokřadů, vzpomínali, které druhy bylin a dřevin u mokřadu vypátrali. Poté následovala tajemná hádanka o třech břízách a jejich matce, která badatele nasměrovala k vyhledání dřevěné skříňky. Otevřít ji mohli pouze po získání kódů, jimiž šlo otevřít tři zámky. Po chvilce velkého napětí se otevřít skříňku podařilo! Byl v ní smotaný příběh o Nezdenickém lomu Skala a kyselce. Do badatelského deníku vypsaly týmy důležité informace plynoucí z textu. Poté již nebyl problém vypracovat kvíz s doplňováním chybějících slov podle přečteného příběhu. Budeme již například vědět, že se střídající usazené horniny pískovce a jílovce nazývají flyš nebo že pramen kyselky v Nezdenicích mohl navštívit již panovník Rudolf II. Velice zábavný byl odchyt a pozorování bezobratlých živočichů v zatopeném lomu. To nás ještě čekalo opékání špekáčků a odměna v podobě zubu žraloka, který dle usazenin žil kdysi v mělkém moři, které zde bylo.
Tuto spoustu informací jsme následující schůzku badatelů shrnuli do myšlenkové mapy. Ta nám pak pomohla k sestavení odpovědi na dopis od pana Ing. R. Staše z Agentury ochrany přírody a krajiny, CHKO Bílé Karpaty. Psali a malovali jsme (jak jinak, než ve třech týmech) byliny, dřeviny, horniny a živočichy, které jsme pozorovali u mokřadu, lomu a kyselky během dvou báječných výukových programů realizovaných ve spolupráci s ekologickým institutem Veronica. Děkujeme tímto paní Bc. Jitce Datinské a Mgr. Josefu Zimolovi za nevšední zážitky, které nás povedou k dalšímu poznávání přírodních krás… Také děkujeme obci Nezdenice za posečení trávy v místě programů.
badatelsky denik voda v krajine
- obrázkové bingo – sledujeme vodní zdroje
- vyznačujeme cestou, jak se zadržuje voda
- studna
- zelená střecha
- vše zaznamenáváme
- všímáme si, co cestou roste
- pramen Nezdenické kyselky
- Týmový úkol – co víme o kyselce a lomu?
- mluvčí skupinky v akci
- dál hledejte úkoly trasou svých fáborků
- START!
- hrajeme únikovku – hledáme úkoly
- 1. význam mokřadů, 2. byliny u mokřadu
- 3. vypiš dřeviny, které jsme pozorovali u mokřadu
- opakování názvů bylin po sepsání odpovědí
- kontrola splnění – cesta k získání kódu
- tajemné zadání místa pátrání po truhlilčce
- Jsme to ale pátrači, už jim máme!
- napínavé otevírání truhličky kódovým zámkem
- gratulace oslavenci
- Otevřeno!
- našli jsme příběh o Nezdenickém lomu Skala a kyselce
- skupinové čtení příběhu
- kvíz – doplňování chybějících slov z textu
- vypsali jsme do deníku důležité informace z textu
- sbírání fáborků
- Nezdenický lom Skala, zatopený kamenolom
- odchyty bezobratlých živočichů
- nic našemu pozorování neunikne
- mech bezvláska vlnkatá
- andezit, pískovec, vápenec…
- žíznivá sršeň obecná
- parádní oběd
- žraločí zuby jako odměna za skvělou práci
- Těšíme se příště!
- poslední pozorování zabarvené vody minerály
- badatelský kroužek – myšlenková mapa
- jaké stromy, keře, horniny jsme v programu pozorovali
- malujeme, co jsme pozorovali
- které byliny jsme pozorovali u mokřadu a lomu
- sepisujeme pozorované exempláře
- informace o rostlinách a živočiších mokřadu a lomu
- desková hra z mokřadu do lomu