Velká kompostová výzva
Bioodpad je tvořen biologicky rozložitelnou hmotou, která vzniká například při údržbě zeleně (posekaná tráva, spadané listí, spadané ovoce, plevel ze záhonků, uřezané větve) a také v domácnostech. Větší množství bioodpadu, například ze zahrádky, můžete odvést do hnědých kontejnerů či sběrných dvorů. Vytříděný bioodpad je pak zpracován v profesionálních kompostárnách nebo se využije v bioplynových stanicích, kde vzniká bioplyn, který dále slouží k výrobě elektřiny a tepla.
Pokud máte možnost, pak velmi vhodnou cestou, jak zužitkovat bioodpad, je kompostování. Kompostování je proces, při němž dochází k rozkladu organického materiálu, jako jsou například listy i biologický odpad z našich domácností, na kompost bohatý živinami. Samotný rozklad způsobují živé organismy množící se velkou rychlostí. Jsou to především mikroorganismy, různé bakterie, červi, žížaly a mnoho dalších drobných živočichů. Organický odpad se díky působení drobných živočichů přeměňuje na humus a kyprou zeminu. Tento odpad tak můžete vrátit do přírody, ovšem v kvalitní a velmi prospěšné formě pro půdu a rostliny. Na kompost mohou putovat jakékoliv organické zbytky z kuchyně a zahrady. Mezi ně patří například slupky z ovoce a zeleniny, čajové sáčky, čaj a káva, vaječné a ořešné skořápky (ty však jen v malém množství a nadrcené), ale i pečivo, popel ze dřeva, piliny, hobliny, plevele, košťály i celé rostliny, stará zemina z květináčů, sláma či podestýlka od býložravého mazlíčka. Naopak do kompostu nepatří zbytky živočišného původu nebo umělé výrobky. Konkrétně kosti, maso, zbytky z vařených jídel, dále také pomazánky, těstoviny nebo oleje a další tuky. Obrňte se trpělivostí, protože než se budete moci těšit z hotové zeminy, uběhnou zhruba tři měsíce.
Souběžně s tímto úkolem Recyklohraní badatelé prováděli pozorování a měření růstu hrachu, který zaseli do školního záhonu a ve třídě do vaty. Po třech týdnech sledování se výška hrachu lišila o 14,5 cm!
Dále jsme využili zázrak jara a fotografovali jsme vždy ve středu větve s pupeny na čtyřech vybraných stromech pod školou – jabloni, kdouloni, vrbě a lísce. Třídit fotografie by bylo bez pečlivých popisků velkým oříškem i pro zkušené badatele. My jsme se nedali a vyrobili jsme na zahradu nové vývěsky!
Velikonoční pozorování pomlázky namočené do vody a druhé nechané bez vody přineslo také své „ovoce“ – na mokré pomlázce se objevily kořínky a vypučely zelené lístky. Takže příště zase sadíme!
- Kompostéry u naší školy
- Jdeme pozorovat živočichy v kompostéru
- Klíč nám pomáhá k určování živočichů
- Pozorování přes zvětšovací sklo v kelímku
- Co do kompostu patří
- Co do kompostu naopak nepatří
- Prezentace před ostatními týmy
- Plakáty jsou u biodpadu na chodbě školy.
- Pozorování růstu hrachu ve třídě a venku.
- Další týden
- Vedeme záznamy, měříme.
- Po 3 týdnech sadíme hrách ven.
- Velikonoční bádání – čerstvá pomlázka ve vodě.
- Po týdnu ve vodě
- Po dvou týdnech
- Od 13. 4. do 4. 5. – rozdíl je patrný!
- Pupeny na jabloni pod školou 6. 4.
- Jabloň 13. 4.
- Jabloň 20. 4.
- Jablůňka 27. 4. v rozkvětu!
- Třídění „popletených pupenů“
- Příprava vývěsky
- Pozorovali jsme jabloň, kdouloň, vrbu a lísku.
- Je to tam!